Olesa de Bonesvalls, Alt Penedès · Segles III ANE–IV DNE · Campanya de 2021
Una iniciativa del veïnat va fer possible investigar aquest jaciment rural, amb restes ibèriques i romanes, a les antigues vinyes de l’Hospital de Cervelló.
Un projecte nascut de la participació veïnal
L’interès per les troballes en una vinya abandonada va impulsar una proposta als pressupostos participatius de 2019 de l’Ajuntament d’Olesa de Bonesvalls. El suport ciutadà va permetre encarregar la primera intervenció a ArqueoVitis. Ajornada per la pandèmia, es va dur a terme el 2021 sota la direcció de Sofia Aldeco.
De l’època ibèrica al món romà
Els materials recuperats abasten des del segle III ANE fins al IV DNE. S’hi van documentar sitges, un possible recinte, fragments d’àmfores i de grans recipients d’emmagatzematge, els dolia, així com una moneda de bronze de Constanci II.
Les restes permeten estudiar l’activitat agrícola i l’emmagatzematge d’aliments, i explorar les possibles connexions comercials entre el Penedès i la costa a través del massís del Garraf.
Recerca i vincle amb el territori
La continuïtat de les excavacions resta pendent de disposar de l’autorització de la propietat i de les condicions d’accés al jaciment.
El vincle d’ArqueoVitis amb Olesa de Bonesvalls també s’expressa en la col·laboració amb Vinum, la fira dels vins del massís del Garraf, on la divulgació del patrimoni vitivinícola i el projecte Judes Macabeu acosten la recerca al públic.
Per saber-ne més
- Els orígens d’Olesa a la Vinya del Til·ler ↗TV3 · Telenotícies · 16 juny 2021
La notícia de 2021 sobre l’excavació de la Vinya del Til·ler i la iniciativa veïnal per conèixer els orígens d’Olesa de Bonesvalls.
- L’excavació i els pressupostos participatius ↗Ajuntament d’Olesa de Bonesvalls · 9 juny 2021
- Primers resultats de la Vinya del Til·ler ↗Sofia Aldeco · Comunicació a la IX Trobada d’Estudis del Garraf i Olèrdola · 8 novembre 2023
- Vinum i Judes Macabeu ↗Programa municipal de la tercera edició · 23 maig 2026
- La Vinya del Til·ler i les rutes entre la costa i el Penedès ↗Territori Rural · 10/06/2021
Les excavacions impulsades per una iniciativa veïnal d’Olesa de Bonesvalls aporten dades per estudiar els intercanvis entre la costa i l’interior del Penedès.
Qui fa possible la recerca
El veïnat que va impulsar la proposta i l’Ajuntament d’Olesa de Bonesvalls, a través dels pressupostos participatius.




